אולמות המשפט היו תמיד מקור נפלא לדרמה קולנועית :
שני יריבים, המון יצרים, תפניות בעלילה, לוקיישן אחד ובסוף פסק דין והכרעה.
במהלך ההרצאה נסקור כמה מהמשפטים המפורסמים בהיסטוריה :משפטו של ישו, גלילאו גלילי, אייכמן, משפטי נירנברג ועוד. נראה כיצד פרוטוקול המשפט הופך לדרמה משפטית מרתקת.
מבית המשפט לבית הקולנוע
כיבוש אנגלי,אסון גדול,מאבק עצמאות מול האנגלים,מחתרות, תוכנית חלוקה,טרור, אינתיפאדה,הסכמי שלום במחלוקת,רציחות פוליטיות,הצלחות יוצאות דופן באירוויזיון וקולנוע עני אבל מצוין!! אם כל זה נשמע לכם מוכר אז אתם צודקים בהחלט!! יש לנו הרבה מה ללמוד מהסיפור של אירלנד.
אירלנד -תסתכלו עליהם ותראו אותנו
הפופולריות העצומה של הקולנוע, הפכה אותו במהרה לכלי תעמולה ועיצוב דעת קהל. כיצד בא הדבר לידי ביטוי החל מרוסיה הסובייטית, דרך גרמניה הנאצית ועד ימינו.
קולנוע ותעמולה
סיפור חייו המופלא של נלסון מנדלה הנשיא הראשון של דרום אפריקה אחרי עידן האפרטהייד. מנדלה היה כלוא במשך 27 שנים!! בזמן השלטון הלבן, אך כאשר התמנה לנשיא, ידע לסלוח למיעוט הלבן ולבנות מדינה חדשה. האם הצליח במשימתו?
נלסון מנדלה: האיש שידע לסלוח
50 שנה ו 24 סרטים הופכים את ג'יימס בונד לסדרת הסרטים הארוכה בהיסטוריה. בונד, אשר החל את דרכו כדמות ספרותית, פרי יצירתו של הסופר האנגלי איאן פלמינג, מצא את עצמו חיש מהר על המסך הגדול והפך להיות גיבור קולנועי כול יכול. כוכבים באו (שון קונרי, רוג'ר מור, פירס ברונסון, דניאל קרייג) והלכו, אבל בונד תמיד נמצא במקום ובזמן הנכון, בכדי להציל את האנושות מידיו של הנבל התורן. במהלך ההרצאה נראה כמובן הרבה "בונד אקשן" אבל נבחן באופן מיוחד את מערכת היחסים המאוד טעונה שלו עם בנות המין היפה, ומה זה אומר עלינו.
בונד - ג'ימס בונד
ג'ודי פוסטר קנתה את עולמה כבר בגיל ארבע עשרה עם תפקיד בלתי נשכח של ילדה זונה בסרטו האלמותי של מרטין סקורסיזה "נהג מונית" אבל להבדיל מ "ילדים כוכבים" אחרים פוסטר עשתה את כול הדרך והפכה לשחקנית מוערכת ומרגשת (כולל שני אוסקרים: "הנאשמים" "שתיקת הכבשים") ולמרות זאת יש משהו מאוד בודד בדמותה הקולנועית.
ג'ודי פוסטר - מילדה כוכבת, לכוכבת מסוג אחר
סטיבן שפילברג גדול הבמאים היהודים בקולנוע, משלב בין סרטים שוברי קופות ("מלתעות",E.T, "פארק היורה") לבין עיסוק מעמיק בהיסטוריה של ארצות הברית והעם היהודי ("רשימת שינדלר", "טוראי ראיין", "מינכן") מה הופך אותו לגדול מכולם ?
סטיבן שפילברג - הבמאי שנגע בכולם
כיצד הפכו אנימטור צעיר (וולט דיסני) , עכבר קטן (מיקי מאוס), ונסיכה אחת (שלגיה) לאימפריית הבידור הגדולה ביותר בתולדות האנושות???
העכבר ששאג – חייו ויצירתו של וולט דיסני
משחק המוחות עתיק הימים בין הבלש (שרלוק הולמס, הרקול פוארו) לבין הפושע אשר אחריו הוא רודף, מקבילה במידה רבה לשאיפה האנושית לדעת את האמת ולהבין את העולם בכלים לוגיים ואנליטיים, אלא שהמושגים המוחלטים של אמת ושקר הופכים עם השנים יותר ויותר מעורפלים ובלתי נגישים ובהתאמה נראה כיצד משתנה גם דמותו של הבלש בקולנוע.
משחק האמת והשקר -דמותו של הבלש בקולנוע
פרנץ קישהונט (קישון) עלה לישראל במאי 1949, כאשר אין בפיו מילה אחת בעברית. בתוך זמן קצר, הופך לגדול הסטיריקנים הישראלים ולסופר הישראלי המצליח ביותר (במונחי מכירת ספרים). באמצע שנות השישים, הוא מחליט להיכנס לעולם הקולנוע ולהפוך את הטקסטים שלו לסרטים. בסך הכול, יצר קישון חמישה סרטים. ארבעה מתוכם: "סאלח שבתי"( 1964) "ארבינקא" (1967) "תעלת בלאומליך" (1969) ו"השוטר אזולאי" (1971) כלולים בפנתאון של הקולנוע הישראלי וזכו להצלחה עצומה. סרטו החמישי, "השועל בלול בתרנגולות" (1978) היה כישלון חרוץ ובעקבותיו נטש קישון את עולם הקולנוע וקצת לאחר מכן גם את ישראל.
אפרים קישון
הרב אורי זוהר, נחשב ע"י רבים כגדול הבימאים שצמח כאן. קריירת הבימוי העשירה והמוערכת שלו מתאפיינת בתפניות חדות מבידור פופולארי ("מציצים", "לול", "השכונה שלנו") ועד אומנות גבוהה וביקורתית ("חור בלבנה", "שלושה ימים וילד", "כל ממזר מלך"), אך בכל עשייתו ניתן למצוא את מקורות השבר, אשר הביאו אותו לבחור בדרך אחרת.
אורי זוהר - גבר הולך לאיבוד
הבמאי הסיני הגדול ז'אנג יימו ("גיבור", "מחול הפגיונות", "הדרך הביתה") החל את דרכו בהתנגשות אידיאולוגית עם המשטר הסיני, אך מהר מאוד המשטר אימץ אותו ואף הפקיד בידיו את טקס הפתיחה לאולימפיאדה בבייג'ין (2008), סרטיו של יימו נעים בין דרמות כפריות מרגשות ("הדרך הביתה", "אפילו לא אחד פחות") לבין אפוסים היסטוריים עצומי מימדים ומרהיבים ביופיים החזותי.