קטלוג הרצאות
קטלוג ההרצאות שלפניכם כולל מעל 50 הרצאות אותן בניתי במשך שנים רבות, אני ממשיך לעדכן את ההרצאות כל הזמן וגם יוצר הרצאות חדשות אשר מתווספות לקטלוג מידי פעם. אתם מוזמנים למיין את מגוון ההרצאות בעזרת מנגנון החיפוש ולבחור את ההרצאה שמעניינת אתכם.
ז'אנג יימו - וההיסטוריה הסינית
הבמאי הסיני הגדול ז'אנג יימו ("גיבור", "מחול הפגיונות", "הדרך הביתה") החל את דרכו בהתנגשות אידיאולוגית עם המשטר הסיני, אך מהר מאוד המשטר אימץ אותו ואף הפקיד בידיו את טקס הפתיחה לאולימפיאדה בבייג'ין (2008), סרטיו של יימו נעים בין דרמות כפריות מרגשות ("הדרך הביתה", "אפילו לא אחד פחות") לבין אפוסים היסטוריים עצומי מימדים ומרהיבים ביופיים החזותי.
שעה אפלה - בריטניה במלחמת העולם השנייה
ב 10.5.1940 מתמנה וינסטון צ'רצ'יל לעמוד בראש ממשלת בריטניה, בתוך חצי שנה יהפוך צ'רצ'יל לסמל הגדול של העמידה הבריטית אל מול המפלצת הנאצית אשר מפציצה את לונדון ללא רחם, החילוץ מדנקרק, הקרב על בריטניה, הפצצות הבליץ והפלישה לנורמנדי שזורים ב"סיפור הניצחון" הבריטי בתקופת מלחמת העולם השנייה.
של"ג בקולנוע
מלחמת לבנון הראשונה (1982) ו"הבוץ הלבנוני" שנמשך 18 שנים. קיבל ביטוי קולנועי נרחב ואיכותי מאוד בקולנוע הישראלי החל מ"שתי אצבעות מצידון", "עונת הדובדבנים" ו "גמר גביע" שנעשו בזמן הקרבות ועד הסרטים האישיים של שנות האלפיים "יוסי וג'אגר", "בופור", "לבנון", "ואלס עם באשיר" "הלהקה האחרונה בלבנון" הסרטים הללו מספרים בהצלחה יוצאת דופן את סיפורה של המלחמה והאנשים אשר השתתפו בה.
קולנוע פלסטיני
מדינה עדין אין להם אבל קולנוע דווקא יש!
רצה הגורל ולעם הפלסטיני נולדו מספר יוצרי קולנוע מרתקים בראשותם של:
איליה סולימן הגדול, האני אבו אסעד (מועמד לאוסקר), מישל חלייפי ואחרים. היוצרים הללו, מטפלים ב"בעיה הפלסטינית" בכנות, בעוצמה ובהומור יוצא מהכלל ומאפשרים לנו התבוננות מעמיקה ויוצאת דופן בשיח הפנים פלסטיני.
קלינט איסטווד - הארי המזוהם לומד לבכות
אומנם החל את דרכו כאקדוחן קשוח ומחוספס ("הטוב הרע והמכוער", "הארי המזוהם") אך במהלך 40 השנים האחרונות איסטווד ,ממשיך להתכתב עם דמותו המיתולוגית תוך חשבון נפש נוקב והפך לאחד הבמאים החשובים והרגישים ביותר שפועלים כיום. ("בלתי נסלח", "הגשרים של מחוז מדיסון", "מליון דולר בייבי", "גרנד טורינו").
אורי זוהר ואריק איינשטיין - אני ואתה נשנה את העולם
אריק איינשטיין ז"ל והרב אורי זוהר ("לול", "מציצים", "עיניים גדולות") הם שניים מהסמלים הגדולים ביותר של עולם הבידור והתרבות הישראלי. הרצאה המבוססת על נוסטלגיה רוויה מוזיקה הומור וקולנוע. נסקור, את העשייה הקולנועית והטלוויזיונית שלהם ונראה שמתחת למעטה ההומור והחיים הפרועים הסתתרו נפשות טועות שחיפשו משמעות.
מעבד לנשיא - הקהילה השחורה בקולנוע האמריקאי
בחירתו של ברק אובמה לנשיאות ארה"ב ב 2008 היתה ללא ספק רגע הניצחון של הקהילה השחורה בארה"ב. העבדים, אשר הגיעו נחטפו מאפריקה בכדי לעבוד בשדות הכותנה של הדרום והיו הסיבה המרכזית לפרוץ מלחמת האזרחים, סבלו במשך 200 שנה מאפליה וקיפוח בלתי נתפסים, כיצד משתקף המאבק שלהם בקולנוע ואיזה שינוי התחולל בעקבות בחירת אובמה?
מרטין לותר קינג - האיש והחלום
"יש לי חלום שיום אחד תקום אומה זאת ותגשים את משמעותה:שכל בני האדם נבראו שווים". הכומר הבפטיסטי מרטין לותר קינג, הנהיג את המאבק לשיוויון זכויות עבור שחורים וצבעונייםן באמריקה הסוערת של שנות השישים. מרטין דגל במאבק אזרחי אמיץ ונחוש אך סלד מכל ביטוי של אלימות !! קינג זכה בפרס נובל לשלום על פועלו הציבורי, דבר שלא מנע מכדור המתנקש להשיג אותו והוא בן 39 בלבד.
אורי זוהר - גבר הולך לאיבוד
הרב אורי זוהר, נחשב ע"י רבים כגדול הבימאים שצמח כאן. קריירת הבימוי העשירה והמוערכת שלו מתאפיינת בתפניות חדות מבידור פופולארי ("מציצים", "לול", "השכונה שלנו") ועד אומנות גבוהה וביקורתית ("חור בלבנה", "שלושה ימים וילד", "כל ממזר מלך"), אך בכל עשייתו ניתן למצוא את מקורות השבר, אשר הביאו אותו לבחור בדרך אחרת.
מילוש פורמן - גורלנו בידינו , אך המחיר יקר
הבמאי הצ'כי הגדול מילוש פורמן (אהבותיה של בלונדינית, קן הקוקייה, שיער, אמדאוס) התחיל את הקריירה שלו בימים היפים של פראג בתחילת שנות השישים. הוא נאלץ לברוח לארה"ב בעקבות כניסת הרוסים לצ'כיה בקיץ 1968. אולי בשל כך עסק הקולנוע של פורמן בסוגיות של חרויות הפרט וביכולתו של הפרט להשפיע על החברה שמסביבו.
המסע המופלא אל הירח ובחזרה
בנחיתה של אפולו 11 על הירח ביולי 1969 היתה שיאו של מסע אנושי ארוך ומסוכן אשר החל במלחמת העולם השניה,נמשך בתקופת המחלמה הקרה והסתיים בהישג הגדול ביותר שידע המין האנושי! בעזרת חומר תיעודי וסרטים עלילתייםנשחזר את המסע המופלא הזה שמגלם בתוכו את הגדולה והמורכבות של המין האנושי.
חינוך צרפתי
הקולנוע הצרפתי, מתייחס למערכת החינוך כמיקרוקוסמוס של החברה. הדרמה, שמתרחשת מידי יום בין כותלי בית הספר מתורגמת, פעם אחר פעם לאלגוריה על מצב החברה הצרפתית וכסוג של מעבדת ניסויים לפתרון בעיות חברתיות. במהלך ההרצאה, נסקור את מערכת החינוך בצרפת החל משנות השלושים של המאה שעברה ועד ימינו ונראה, כיצד גם שם "המורה" עומד בעין הסערה ואמור לפתור (לבדו) את כול התחלואים של החברה.
האם הוא יצליח? מה שבטוח שהסוף יהיה ממש מרגש.
יפות אך מסוכנות - דמות הפאם פאטאל בקולנוע
מרלין דיטריך, ריטה היוורת', ברברה סטאנוויק, לנה טרנר, ג'סיקה לאנג ושרון סטון, הן חלק קטן מהכוכבות, אשר בנו את הקרירה שלהן על דמותה הכובשת של הפאם פאטאל (האישה הקטלנית) בקולנוע. מה יש בדמות המניפולטיבית הזו אשר כובש אותנו ואינו מרפה? במהלך ההרצאה נסקור את דמותה של הפאם פאטאל משנות השלושים ועד ימינו אלו.
הקומדיה הרומנטית
בהתחלה גבר ואישה נפגשים...בסוף גבר ואישה מתחתנים וחיים באושר ועושר עד עצם היום הזה....
האומנם???
מסתבר שבקולנוע הכול אפשרי.
"זה קרה לילה אחד", "חמים וטעים", "הדירה","ארוחת בוקר בטיפני", "הרומן שלי עם אנני", "נוטינג היל" ,"כשהארי פגש את סאלי" ,"אישה יפה" הם רק חלק קטן מהז'אנר האהוב הזה.
אפרים קישון
פרנץ קישהונט (קישון) עלה לישראל במאי 1949, כאשר אין בפיו מילה אחת בעברית. בתוך זמן קצר, הופך לגדול הסטיריקנים הישראלים ולסופר הישראלי המצליח ביותר (במונחי מכירת ספרים). באמצע שנות השישים, הוא מחליט להיכנס לעולם הקולנוע ולהפוך את הטקסטים שלו לסרטים. בסך הכול, יצר קישון חמישה סרטים. ארבעה מתוכם: "סאלח שבתי"( 1964) "ארבינקא" (1967) "תעלת בלאומליך" (1969) ו"השוטר אזולאי" (1971) כלולים בפנתאון של הקולנוע הישראלי וזכו להצלחה עצומה. סרטו החמישי, "השועל בלול בתרנגולות" (1978) היה כישלון חרוץ ובעקבותיו נטש קישון את עולם הקולנוע וקצת לאחר מכן גם את ישראל.
רצח קנדי
רצח הנשיא ג'ון קנדי ב 22.11.1963 בדאלאס טקסס. מסמן את אחת הטראומות הגדולות ביותר של האומה האמריקאית מאז היווסדה. הקולנוע, לא נשאר אדיש לאירוע הטראומתי ובמהלך השנים ניסו לא מעט סרטים לענות על השאלה: מי רצח את קנדי?
נשחזר את האירוע בעזרת סרטים תיעודיים, ונתמקד בסרטו הפרובוקטיבי של אוליבר סטון "J.F.K תיק פתוח" .
ג'ודי פוסטר - מילדה כוכבת, לכוכבת מסוג אחר
ג'ודי פוסטר קנתה את עולמה כבר בגיל ארבע עשרה עם תפקיד בלתי נשכח של ילדה זונה בסרטו האלמותי של מרטין סקורסיזה "נהג מונית" אבל להבדיל מ "ילדים כוכבים" אחרים פוסטר עשתה את כול הדרך והפכה לשחקנית מוערכת ומרגשת (כולל שני אוסקרים: "הנאשמים" "שתיקת הכבשים") ולמרות זאת יש משהו מאוד בודד בדמותה הקולנועית.
וול סטריט והקפיטליזים
המשבר הפיננסי האדיר של 2008 חשף פעם נוספת את פניו המכוערות של הקפיטליזם האמריקאי, השיטה הכלכלית האמריקאית, אשר הביאה את המדינה האדירה הזו להישגים חסרי תקדים, הפכה בשלושת העשורים האחרונים לשם נרדף, לחזירות, חוסר מוסר ולתאוות בצע בלתי נשלטת. מעל לכול ניצבת כמובן הבורסה האמריקאית לניירות ערך ברחוב החומה בניו יורק.
ויהי בימי החלוצים - הקולנוע הציוני בימי המנדט
במהלך שנות השלושים של המאה הקודמת, נוצרו בארץ ישראל המנדטורית הסרטים הראשונים של הקולנוע הישראלי. סרטים כגון: "צבר", "לחיים חדשים", "זאת היא הארץ", "ויהי בימי", "עבודה", והלהיט הגדול "עודד הנודד".
כל הסרטים, היו פרי עמלם של משוגעים לדבר, חלוצי הקולנוע הישראלי (נתן אקסלרוד, ברוך אגדתי, חיים הלחמי, אלכסנדר פורד ואחרים) אשר בתנאים בלתי אפשריים יצרו קולנוע ציוני מגויס, המציג בפני העולם כולו, את המפעל הציוני המתחדש בארץ ישראל.
וודי אלן - ליצור כדי לחיות
וודי אלן, נולד בניו יורק ב 1.12.1935, מאז סוף שנות השישים הוא יוצר באדיקות מדהימה סרט חדש בכל שנה כאילו חייו תלויים בכך. למרות העיסוק האובססיבי שלו, במשמעות החיים ובמוות עצמו, הסרטים שלו, מלאים בדיאלוגים מבריקים ובהומור מושחז להפליא ולא נשכח כמובן שוודי אלן נחשב ובצדק לבמאי היהודי ביותר בקולנוע.
"סוף העולם שמאלה" - פריפריה ומרכז, בקולנוע הישראלי
יישובי הפריפריה היו במשך שנים רבות "מחוץ לתחום" עבור הקולנוע הישראלי אשר פעל רובו ככולו באזור תל אביב והמרכז. סרטו של רם לוי "לחם" משנת 1986 היה הראשון אשר הביא את סיפורן של עיירות הפיתוח אל הקהל הישראלי ופתח למעשה את כול הדיון הקולנועי ביחסים המורכבים בין הפריפריה הנכשלת למרכז הדומיננטי והחזק.
מדינת תל אביב
העיר העברית הראשונה והכרך האורבאני היחידי שיש לנו, הציבה תמיד אופוזיציה ממשית ל"נרטיב העל" של התנועה הציונית. אל מול האתוסים הגדולים: ציונות, בניין הארץ, התיישבות, חקלאות וצבא , התנהלו החיים בתל אביב כקרנבל אחד גדול של נהנתנות, הגשמה עצמית וחיים חסרי אידיאולוגיה ודאגות. נעקוב כיצד הקונפליקט הזה בא לידי ביטוי בקולנוע הישראלי בכלל ונתמקד בעבודתם של אפרים קישון ז"ל, אורי זוהר ואסי דיין ז"ל, היוצרים המזוהים ביותר עם העיר.
אלפרד היצ'קוק - צדה האפל של הגאונות
כיצד הפך במאי של סרטי מתח לבמאי המוערך והמצוטט ביותר בתולדות הקולנוע? מדוע נכלא היצ'קוק בבית המעצר בגיל 5? כיצד יוצרים מתח? האם ניתן לצלם סרט שלם בשוט אחד? מהו המק'גאפין? ולמה כדאי לנעול את הדלת כאשר נכנסים לאמבטיה? כל התשובות בהרצאה על האיש שידע יותר מכולם על קולנוע ועל צופי קולנוע.
הקיבוץ – החלום הסוציאליסטי ושיברו
הסוציאליזם היה נשמת אפה של התנועה הציונית והקיבוצים היו חוד החנית של החלום הציוני סוציאליסטי.
הקולנוע, של ראשית המדינה ("הם היו עשרה", "חבורה שכזאת", "הוא הלך בשדות") האדיר את הקיבוצים שנחשבו לבחירה הערכית הנכונה. אך לצערנו, הניסוי המפואר הזה התנפץ אל מול אופיו האינדיבידואליסטי של האדם וחשבון הנפש לא אחר לבוא.
בין קודש לחול – ירושלים בראי הקולנוע הישראלי
ירושלים והכותל המערבי היו במשך דורות רבים הסמל הגדול לחיבור ההיסטורי של העם היהודי לארץ ישראל.
אלפי שנים של געגועים וכיסופים הגיעו לקיצם עם איחוד העיר ביוני 1967.
כיצד מתמודד הקולנוע הישראלי עם מעמדה הייחודי של עיר הקודש?
מתי ולמה הפכה ירושלים לבירת הסרטים של ישראל?
משחק האמת והשקר -דמותו של הבלש בקולנוע
משחק המוחות עתיק הימים בין הבלש (שרלוק הולמס, הרקול פוארו) לבין הפושע אשר אחריו הוא רודף, מקבילה במידה רבה לשאיפה האנושית לדעת את האמת ולהבין את העולם בכלים לוגיים ואנליטיים, אלא שהמושגים המוחלטים של אמת ושקר הופכים עם השנים יותר ויותר מעורפלים ובלתי נגישים ובהתאמה נראה כיצד משתנה גם דמותו של הבלש בקולנוע.
סקס ומיניות - בעולם משתנה
בני האדם, "סובלים" ממערכת יחסים דואלית עם סקס ומיניות. מצד אחד מדובר בעונג הגדול ביותר המוכר לאדם ולכן יש סביבו סקרנות גדולה, מצד שני העיסוק בסקס ומיניות נחשב בחברות רבות לטאבו שיש סביבו המון איסורים מגבלות ועונשים, כיצד התמודד הקולנוע עם התשוקה לראות את הדבר האסור? ומתי הוא השתחרר מכבלי הצנזורה?
קוונטין טרנטינו - קולנוע על קולנוע
קוונטין טרנטינו ("כלבי אשמורת", "ספרות זולה", "להרוג את ביל") מעולם לא למד קולנוע. את כל השכלתו הקולנועית רכש בחנות וידאו (היה פעם דבר כזה) שבה עבד. הסרטים שלו הם אוסף אין סופי ומרהיב של ציטוטים ומחוות מהסרטים שהוא ראה בחנות. מה שלא מנע ממנו להיות היוצר החשוב והמשפיע ביותר על הקולנוע בסוף האלף הקודם.
מבית המשפט לבית הקולנוע
אולמות המשפט היו תמיד מקור נפלא לדרמה קולנועית :
שני יריבים, המון יצרים, תפניות בעלילה, לוקיישן אחד ובסוף פסק דין והכרעה.
במהלך ההרצאה נסקור כמה מהמשפטים המפורסמים בהיסטוריה :משפטו של ישו, גלילאו גלילי, אייכמן, משפטי נירנברג ועוד. נראה כיצד פרוטוקול המשפט הופך לדרמה משפטית מרתקת.
קולנוע איראני
זכייתם של הסרטים האירנים: "פרידה" (2011) והסוכן (2016) בפרס האוסקר לסרט הזר, מהווה חוליה נוספת בשרשרת של סרטים נפלאים, אשר נעשו באיראן האסלאמית ב20 השנים האחרונות. כיצד מתמודד הקולנוע האיראני עם הצנזורה והמגבלות שמטיל עליו השלטון האסלאמי? כיצד מתייחס הקולנוע האיראני למעמד האישה? כיצד מתייחסים באיראן לתרבות המערבית? מה פרוש השם איראן? ומדוע איראן היא "שיעית" בעוד שכול העולם המוסלמי הוא דווקא "סוני"?
בונד - ג'ימס בונד
50 שנה ו 24 סרטים הופכים את ג'יימס בונד לסדרת הסרטים הארוכה בהיסטוריה. בונד, אשר החל את דרכו כדמות ספרותית, פרי יצירתו של הסופר האנגלי איאן פלמינג, מצא את עצמו חיש מהר על המסך הגדול והפך להיות גיבור קולנועי כול יכול. כוכבים באו (שון קונרי, רוג'ר מור, פירס ברונסון, דניאל קרייג) והלכו, אבל בונד תמיד נמצא במקום ובזמן הנכון, בכדי להציל את האנושות מידיו של הנבל התורן. במהלך ההרצאה נראה כמובן הרבה "בונד אקשן" אבל נבחן באופן מיוחד את מערכת היחסים המאוד טעונה שלו עם בנות המין היפה, ומה זה אומר עלינו.
אהבה בימי בורקס - על אהבה ואידיאולוגיה בקולנוע הישראלי
מבוא מרתק ומצחיק לתולדות הקולנוע הישראלי החל משנות השישים ועד ימינו, דרך סיפורי האהבה של "הצבר" המיתולוגי. החל מ "אקסודוס" יחד עם אורי גיבור הספר והסרט "הוא הלך בשדות", דרך סרטי הבורקס של שנות השבעים ועד "חתונה מאוחרת" סרטו המשובח של דובר קוסאשווילי . תוך כדי כך נחשוף את הזרמים האידיאולוגיים אשר השפיעו על החברה הישראלית לאורך השנים.
והנה רוח גדולה באה - מסע תיעודי אישי בימי ההתנתקות מרצועת עזה
סרט תיעודי (60 דקות), אותו ביימתי וצלמתי בזמן ההתנתקות מרצועת עזה (אוגוסט 2005), הסרט מלווה שלוש דמויות מרגשות, אשר התגוררו בגוש קטיף עד לפינוי. המפגש בנוי מצפייה בסרט ודיון אחרי ההקרנה יחד עם עדכונים על תהליך השיקום של הדמויות המרכזיות בסרט.