הקולנוע הישראלי, בדומה לתנועה הציונית כולה, בחר להתעלם מעולם האמונה והדת. באורח פלא דווקא בתחילת האלף הנוכחי חל שינוי משמעותי ועולם האמונה והדת היהודית חזר בתנופה לקולנוע הישראלי.  

קולנוע עם כיפה: דת ואמונה בקולנוע הישראלי

  

הסוציאליזם היה נשמת אפה של התנועה הציונית והקיבוצים היו חוד החנית של החלום הציוני סוציאליסטי. 

הקולנוע, של ראשית המדינה ("הם היו עשרה", "חבורה שכזאת", "הוא הלך בשדות") האדיר את הקיבוצים שנחשבו לבחירה הערכית הנכונה. אך לצערנו, הניסוי המפואר הזה התנפץ אל מול אופיו האינדיבידואליסטי של האדם  וחשבון הנפש לא אחר לבוא.

הקיבוץ – החלום הסוציאליסטי ושיברו

  

סיפור חייו המופלא של נלסון מנדלה הנשיא הראשון של דרום אפריקה אחרי עידן האפרטהייד. מנדלה היה כלוא במשך 27 שנים!! בזמן השלטון הלבן, אך כאשר התמנה לנשיא, ידע לסלוח למיעוט הלבן ולבנות מדינה חדשה. האם הצליח במשימתו?

נלסון מנדלה: האיש שידע לסלוח

משחק המוחות עתיק הימים בין הבלש (שרלוק הולמס, הרקול פוארו) לבין הפושע אשר אחריו הוא רודף, מקבילה במידה רבה לשאיפה האנושית לדעת את האמת ולהבין את העולם בכלים לוגיים ואנליטיים, אלה שהמושגים המוחלטים של אמת ושקר הופכים עם השנים יותר ויותר מעורפלים ובלתי נגישים. נראה כיצד משתנה דמותו של הבלש.     

משחק האמת והשקר -דמותו של הבלש בקולנוע

החל מאמצע שנות החמישים ירשה הטלוויזיה את מקומו של הקולנוע בתפקיד המדיום הבידורי המוביל של החברה האנושית. "מדורת השבט" הטלוויזיונית יצרה מהפכה עצומה בתרבות האנושית והפכה אותנו ל"כפר גלובלי" אחד קטן. אבל המהפכה הזו הייתה מלווה בהרבה שערוריות ומשברים.

מסך קטן בתוך מסך גדול - הטלויזיה בקולנוע

בני האדם, "סובלים" ממערכת יחסים דואלית עם סקס ומיניות. מצד אחד מדובר בעונג הגדול ביותר המוכר לאדם ולכן יש סביבו סקרנות גדולה, מצד שני העיסוק בסקס ומיניות נחשב בחברות רבות לטאבו שיש סביבו המון איסורים מגבלות ועונשים, כיצד התמודד הקולנוע עם התשוקה לראות את הדבר האסור? ומתי הוא השתחרר מכבלי הצנזורה?

סקס ומיניות - בעולם משתנה

יישובי הפריפריה היו במשך שנים רבות "מחוץ לתחום" עבור הקולנוע הישראלי אשר פעל רובו ככולו באזור תל אביב והמרכז. סרטו של רם לוי "לחם" משנת 1986 היה הראשון אשר הביא את סיפורן של עיירות הפיתוח אל הקהל הישראלי ופתח למעשה את כול הדיון הקולנועי ביחסים המורכבים בין הפריפריה "הנכשלת" למרכז הדומיננטי והחזק.   

"סוף העולם שמאלה" - פריפריה ומרכז, בקולנוע הישראלי

המשבר הפיננסי האדיר של 2008 חשף פעם נוספת את פניו המכוערות של הקפיטליזם האמריקאי, השיטה הכלכלית האמריקאית, אשר הביאה את המדינה האדירה הזו להישגים חסרי תקדים, הפכה בשלושת העשורים האחרונים לשם נרדף, לחזירות, חוסר מוסר ולתאוות בצע בלתי נשלטת. מעל לכול ניצבת כמובן הבורסה האמריקאית לניירות ערך ברחוב החומה בניו יורק.

וול סטריט והקפיטליזים

  

תחילת המאה העשרים מביאה עמה את אחת האידאות החשובות בתולדות האדם. הפמיניזם בצורותיו השונות ביקש לחסל את השלטון הגברי הפטריארכלי ולבסס את מעמדן של הנשים כשוות זכויות לגברים. האם הן הצליחו?

פמיניזם – המהפכה שהצליחה

  

ירושלים והכותל המערבי היו במשך דורות רבים הסמל הגדול לחיבור ההיסטורי של עם היהודי לארץ ישראל. 

אלפי שנים של געגועים וכיסופים הגיעו לקיצם עם איחוד העיר ביוני 1967. כיצד מתמודד הקולנוע הישראלי עם מעמדה הייחודי של עיר הקודש?

מתי ולמה הפכה ירושלים לבירת הסרטים של ישראל?

בין קודש לחול – ירושלים בראי הקולנוע הישראלי

רגש הנקמה הוא אחד מהרגשות החזקים ביותר שמניעים את המין האנושי, אין סוף ספרים וסרטים עוסקים במסע נקמה של גיבור אשר סבל מעוול נורא וכול שאיפתו היא לנקום באויביו אך האם קיימת דרך אחרת, האם לא כדאי לפעמים לסלוח ולמחול במקום לבקש נקם...

נקמה או סליחה

אהבת חד מינית, הפכה בעשורים האחרונים לנושא קולנועי חם (כולל בקולנוע בישראלי). מתי התחיל העיסוק בנושא הזה? כיצד השפיעה מגפת האיידס על הקהילה והקולנוע? מה חלקם של יוצרים מבני הקהילה בשינוי התודעה בנושא? ומהו קולנוע קווירי חדש?   

קולנוע קווירי- הקהילה הלהט"בית בראי הקולנוע

"האיום האקולוגי" הפך לנושא מרכזי בשיח הציבורי החל מתחילת שנות התשעים של המאה הקודמת. כיצד משתקף המשבר האקולוגי בקולנוע של העשורים האחרונים ובמה יכול הקולנוע לתרום לדיון הציבורי בנושא?

אקולוגיה וסביבה בראי הקולנוע

מרלין דיטריך, ריטה היוורת', ברברה סטאנוויק, לנה טרנר, ג'סיקה לאנג ושרון סטון, הן חלק קטן מהכוכבות, אשר בנו את הקרירה שלהן על דמותה הכובשת של הפאם פאטאל (האישה הקטלנית) בקולנוע. מה יש בדמות המניפולטיבית הזו אשר כובש אותנו ואינו מרפה? במהלך ההרצאה נסקור את דמותה של הפאם פאטאל משנות השלושים ועד ימינו אלו.  

יפות אך מסוכנות - דמות הפאם פאטאל בקולנוע

מדינה עדין אין להם אבל קולנוע דווקא יש!

רצה הגורל ולעם הפלסטיני נולדו מספר יוצרי קולנוע מרתקים בראשותם של:

איליה סולימן הגדול, האני אבו אסעד (מועמד לאוסקר השנה), מישל חלייפי ואחרים. היוצרים הללו, מטפלים ב"בעיה הפלסטינית" בכנות, בעוצמה ובהומור יוצא מהכלל ומאפשרים לנו התבוננות מעמיקה ויוצאת דופן בשיח הפנים פלסטיני.

קולנוע פלסטיני

הבמאי הצ'כי הגדול מילוש פורמן (אהבותיה של בלונדינית, קן הקוקייה, שיער, אמדאוס) התחיל את הקרירה שלו בימים היפים של פראג בתחילת שנות השישים. הוא נאלץ לברוח לארה"ב בעקבות כניסת הרוסים לצ'כיה בקיץ 1968. אולי בשל כך עסק הקולנוע של פורמן בסוגיות של חרויות הפרט וביכולתו של הפרט להשפיע על החברה שמסביבו.

מילוש פורמן - גורלנו בידינו , אך המחיר יקר
  • חברה קהילה וכלכלה
    קולנוע לאנשים חושבים

    מאה השנים האחרונות הביאו איתם תמורות גדולות בכול תחומי החיים: פוליטיקה, כלכלה, אקולוגיה תקשורת ואפילו בתפיסת המציאות לפעמים אנשים בודדים יצרו שינוי גדול ולפעמים הוא נוצר ע"י אנשים רבים. במסגרת הסדרה נתבונן בחלק מהתמורות הללו כפי שבו לידי ביטוי בקולנוע.

בניית אתרים BestSite

© 2018 by Ziv Alexandrony

  • white phone png
  • white mail png
  • white whatsapp png