סיפור חייו המופלא של נלסון מנדלה הנשיא הראשון של דרום אפריקה אחרי עידן האפרטהייד. מנדלה היה כלוא במשך 27 שנים!! בזמן השלטון הלבן, אך כאשר התמנה לנשיא, ידע לסלוח למיעוט הלבן ולבנות מדינה חדשה. האם הצליח במשימתו?

נלסון מנדלה: האיש שידע לסלוח

"תמיד תהיה לנו פריז" אומר ריק לאילזה, בסוף הבלתי נשכח של הסרט "קזבלנקה". אנחנו ננסה להבין למה הוא מתכוון... מהפכות גדולות, גיבורים בלתי נשכחים, רחובות מופלאים, מגדל אחד, "גל חדש" אחד, "תקופה יפה" אחת (וגם כמה תקופות פחות יפות) וכמובן אהבות גדולות מהחיים.

פריז בראי הקולנוע

מסע קולנועי מרתק ("תוף הפח", "נישואיה של מריה בראון", "ילדה רעה") אל התודעה הגרמנית הפגועה שלאחר מלחמת העולם השנייה. האם נערך חשבון נפש לאומי עם זוועות המלחמה? האם הקולנוע הגרמני הפך לחלק ממערך ההכחשה הלאומי בשנות השבעים והשמונים של המאה שעברה?  

גרמניה מתבוננת בעברה

העיר העברית הראשונה והכרך האורבאני היחידי  שיש לנו, הציבה תמיד אופוזיציה ממשית ל"נרטיב העל" של התנועה הציונית. אל מול האתוסים הגדולים: ציונות, בניין הארץ, התיישבות, חקלאות וצבא , התנהלו החיים בתל אביב כקרנבל אחד גדול של נהנתנות, הגשמה עצמית וחיים חסרי אידיאולוגיה ודאגות. נעקוב כיצד הקונפליקט הזה בא לידי ביטוי בקולנוע הישראלי בכלל ונתמקד בעבודתם של אפרים קישון ז"ל, אורי זוהר ואסי דיין ז"ל, היוצרים המזוהים ביותר עם העיר.

מדינת תל אביב

הרב אורי זוהר, נחשב ע"י רבים כגדול הבימאים שצמח כאן. קריירת הבימוי העשירה והמוערכת שלו מתאפיינת בתפניות חדות מבידור פופולארי ("מציצים", "לול", "השכונה שלנו") ועד אומנות גבוהה וביקורתית ("חור בלבנה", "שלושה ימים וילד", "כל ממזר מלך"), אך בכל עשייתו ניתן למצוא את מקורות השבר, אשר הביאו אותו לבחור בדרך אחרת.

אורי זוהר - גבר הולך לאיבוד

דמותו חייו ויצירתו של גדול במאי יפן, אקירה קורסאווה ("רשומון", "יוג'ימבו", "קגמושה", "ראן") יחסי הגומלין בינו לבין התרבות המערבית, אשר אימצה אותו, חיקתה אותו והעניקה לו השראה.

אקירה קורסאווה - גופי במזרח ונפשי בפאתי מערב

הקולנוע הצרפתי, מתייחס למערכת החינוך כמיקרוקוסמוס של החברה. הדרמה, שמתרחשת מידי יום בין כותלי בית הספר מתורגמת, פעם אחר פעם לאלגוריה על מצב החברה הצרפתית וכסוג של מעבדת ניסויים לפתרון בעיות חברתיות. במהלך ההרצאה, נסקור את מערכת החינוך בצרפת החל משנות השלושים של המאה שעברה ועד ימינו ונראה, כיצד גם שם "המורה" עומד בעין הסערה ואמור לפתור (לבדו) את כול התחלואים של החברה.

האם הוא יצליח? מה שבטוח שהסוף יהיה ממש מרגש.

חינוך צרפתי

ההיסטוריה של גרמניה כפי שבאה לידי ביטוי בקולנוע שצולם בעיר הבירה ברלין.

החל מסוף רפובליקת ויימאר,  דרך עליית הנאצים לשלטון, סוף מלחמת העולם השנייה, חלוקת העיר בין המעצמות הגדולות, ועד נפילת החומה והאיחוד המרגש של העיר בתחילת שנות התשעים.

ברלין בקולנוע

זכייתם של הסרטים האירנים: "פרידה" (2011) והסוכן (2016) בפרס האוסקר לסרט הזר, מהווה חוליה נוספת בשרשרת של סרטים נפלאים, אשר נעשו באיראן האסלאמית ב20 השנים האחרונות. כיצד מתמודד הקולנוע האיראני עם  הצנזורה והמגבלות שמטיל עליו השלטון האסלאמי? כיצד מתייחס הקולנוע האיראני למעמד האישה? כיצד מתייחסים באיראן לתרבות המערבית? מה פרוש השם איראן? ומדוע איראן היא "שיעית" בעוד שכול העולם המוסלמי הוא דווקא "סוני"?

קולנוע איראני

נדמה שאין עוד מקום בעולם המבטא את מהותו של המין האנושי במאה ה-20 כמו העיר ניו-יורק בכלל והאי מנהטן בפרט. גם הקולנוע, לא נשאר אדיש לדימוי האורבאני העצמתי הזה. אלפי סרטים וסדרות טלוויזיה שצולמו בעיר הפכו את ה"מנהטניזם" לדימוי המודרניסטי המוכר והמשפיע ביותר בעולם.  

מנהטן כמשל

סיפור חייו ויצירתו של גדול הבמאים הספרדיים בדור האחרון: פדרו אלמודובר. במהלך ההרצאה נסקור את אישיותו הצבעונית של אלמודובר נעקוב אחר המוטיבים החוזרים ביצירתו המשכרת ונתמקד בכוחה הבלתי מוגבל של האהבה והתשוקה בסרטיו.

פדרו אלמודובר - אהבה בשר ודם

הבמאי הסיני הגדול ז'אנג יימו ("גיבור", "מחול הפגיונות", "הדרך הביתה") החל את דרכו בהתנגשות אידיאולוגית עם המשטר הסיני, אך מהר מאוד המשטר אימץ אותו אל חיכו ואף הפקיד בידיו את טקס הפתיחה לאולימפיאדה בבייג'ין (2008), סרטיו של יימו נעים בין דרמות כפריות מרגשות ("הדרך הביתה", "אפילו לא אחד פחות") לבין אפוסים היסטוריים עצומי מימדים ומרהיבים ביופיים החזותי.    

ז'אנג יימו - וההיסטוריה הסינית

בניית אתרים BestSite

© 2018 by Ziv Alexandrony

  • white phone png
  • white mail png
  • white whatsapp png